Fælles faciliteter og aftaler

Fibernet

Opdateret september 2015

Som en del formentlig er klar over, er der installeret fibernet på Fyrholmen. Fibernettet kunne potentielt give os hurtige, symmetriske, stabile og ikke mindst billige internetforbindelser. Desværre er der ikke ret mange der i dag benytter fibernettet, hvilket bestyrelsen syntes er ærgerligt. Vi har derfor undersøgt mulighederne for at få fibernettet bedre i spil, men det er desværre ikke faldet positivt ud. Den korte udgave er, at TDC ejer fiberanlægget og de ønsker reelt hverken selv at levere indhold eller at lade andre gøre det.

Den lidt længere forklaring er således: Fibernettet på Fyrholm blev oprindeligt installeret af DONG Energy som en del af en strategisk plan om rulle fibernet ud til det meste af Sjælland. Desværre fortrød DONG ret hurtig deres beslutning og det fibernet de havde nået at rulle ud, blev overdraget til TDC via en 30-årig lejeaftale. Det er således TDC, der i dag har ejendomsret over fibernettet hos os.

Fiberinstallationen på Fyrholmen kan deles op i tre kategorier:

  • Nogle få lejligheder, der bruger eller har brugt fibernettet aktivt. Disse lejligheder har fået udskiftet deres ”boks” (fibermodem) ifbm. TDC overtagelse af installationen. TDC kan uden problemer levere til disse lejligheder (se mere på http://goo.gl/U26an). Andre udbydere (f.eks. waoo.dk eller gigabit.dk mf.) bør også kunne få adgang, men de skal betale fiberleje til TDC (pt. 99,- / md) som bliver lagt til deres grundpris.
  • En del lejligheder tog imod det oprindelige tilbud fra DONG og købte en ”boks” til ca. kr. 900,- men har aldrig brugt det aktivt. Det er uklart om TDC kan overtales til at levere til disse lejligheder eller lade andre gøre det mod fiberleje. Eftersom disse lejligheder stadig har den gamle ”boks” skal den udskiftes for at komme videre – kontakt TDC på 70 70 30 70, hvis det er relevant for dig.
  • Endelig er der dem som ikke tog imod det oprindelige tilbud fra DONG. Der er trukket fiber (lyslederkabel) også til disse lejligheder (findes i teknikskakten), men eftersom det ikke er tilsluttet en ”boks” er det ikke synligt i TDC’s system. Ved henvendelse hævder TDC, at der ikke er nogen fiberinstallation i disse lejligheder og de således ikke kan levere indhold eller lade andre gøre det.

Bestyrelsen har kontaktet hhv. Bolig:net.dk og ComX for at høre om de var interesseret i at drifte installationen for os og herunder få gruppe 2 og 3 lejlighederne opdateret og med på vognen. Det ville de meget gerne og kunne i givet fald tilbyde 100/100 Mbit forbindelser til under kr. 100,- / md. hvilket virker ganske attraktivt. Desværre strander det på, at TDC ikke ønsker at give dem adgang til installationen med mindre de betaler fiberleje til TDC for samtlige lejligheder i foreningen, hvilket gør det uinteressant.

Det er situationen i dag, men telemarkedet bevæger sig løbene og bestyrelsen følger naturligvis udviklingen. Skulle der vise sig en åbning i fremtiden, vil vi tage det op igen.

Yousee TV og Bredbånds aftale

Opdateret oktober 2015

Bestyrelsen har på foreningens vegne genforhandlet aftalen med YouSee vedrørende leverance af TV og bredbånd på foreningens antenne-net.

Vi har opnået følgende resultat:

TVYouSeelisteprisGammel aftaleNy aftaleRabat ifht. listeprisRabat ifht. gammel aftale
Grundpakke22913512210713
Mellempakke4093313199012
Fuldpakke5094324189114
Bredbånd
2 Mbit/512kbit12129
4 Mbit/512kbit12149
25 Mbit/5Mbit12199
50 Mbit/10Mbit24922292020
100 Mbit/20Mbit29922792020
300 Mbit/60Mbit39923495050
 
Mobil 
Basis1092981111
Small12921161313
Medium14921341515
Large19921792020

1) Tilbydes kun til foreninger.

2) Bredbånd og mobil var ikke en del af den gamle aftale.

For dem der har været med under den gamle aftale, er den vigtigste nyhed nok, at vi nu også får rabat på bredbånd og mobil. Der er tilsyneladende også nogle beboere som aldrig er kommet ind under den gamle aftale. Det vil der nu blive rettet op på og de vil derfor opleve en markant reduktion i prisen for både TV og bredbånd.

Alle der har TV og bredbånd gennem YouSee kommer automatisk ind under aftalen – man behøver således ikke gøre noget selv3. Hvis man allerede er YouSee mobil kunde skal man kontakte YouSee på tlf. 70704040 hvis man ønsker at komme ind under aftalen. Alle abonnementer bliver fremadrettet opkrævet af YouSee direkte ved den enkelte beboer ligesom de har gjort hidtil.

Hvis man har spørgsmål vedr. abonnement, teknik mv. skal man kontakte YouSee.

3) Hvis man har TV/bredbånd gennem ens arbejde, og abonnementet faktureres til en “fremmed” adresse er det en god ide at kontrollere om rabatten slår igennem. Hvis man (evt. gennem sin virksomhed) allerede har en (bedre) aftale med YouSee skal man også sikre sig, at den forbliver aktiv.

yousee1

yousee2

Brug af vandhaner i gården

Der findes to vandhaner i gården, en ved hvert trappetårn. Håndtagene på vandhanerne er taget af, fordi vi har haft problemer med at vandhanerne er blevet åbnet og så forladt, hvilket har givet vandskade i kælderen.

Derfor hænger håndtagene inde i skurene i trappetårnene på en hængelås. Hængelåsene kan åbnes med vores husnøgle. Inde i skurene findes også vandslanger og dyser til disse. Det er tilladt at vaske cykler i gården, hvis man undgår at sprøjte ruder og facader til.

Skriv et svar